Gàvius
#Gàvius Administració intel·ligent al servei de la ciutadania
FASE 2: Identificació de les dades. Disseny de l'assistent amb cocreació entre administració i ciutadania.
06-06-2020 - 28-02-2022
Veure les fases
Gàvius és un projecte innovador per crear un assistent virtual de l’administració local per tramitar ajuts socials a través d’un aplicatiu mòbil.
Gavius. L’assistent virtual per a les persones
Gavius serà una eina que permetrà accedir fàcilment a ajudes i subvencions perquè farà servir les dades disponibles per reconèixer les necessitats de les persones. D’aquesta forma la ciutadania rebra de l’administració allò que li pertoca per la seva situació, sense haver de demanar-ho.
Gavius farà servir diferents tecnologies i processos per ser eficaç i eficient. La combinació d’intel·ligència artificial, identificació segura i l’anàlisi de les dades (Big Data) es complementarà amb l’accés senzill i àgil des d’una aplicació al telèfon mòbil.
És un pas endavant en la relació entre administració i ciutadania. L’administració comunicarà proactivament a la ciutadania els ajusts socials que tenen al seu abast, tramitar-los, atorgar-los i percebre’ls de manera còmoda, ràpida i senzilla. Les persones beneficiàries s’identificaran a través de les seves dades amb autentificació segura i podran sol·licitar i gestionar els ajuts al moment.
Projecte compartit
El projecte Gavius està compartit amb representants de l’administració, l’empresa, la recerca i la ciutadania. Cadascun ha d’aportar la seva visió que inclou aspectes com:
- La transició digital.
- El repte legislatiu en relació a la protecció de dades.
- L’aplicació de la intel·ligència artificial i els límits legals.
- L’usabilitat, el contingut ètic i la preservació de la identitat digital.
L’Ajuntament de Mataró hi participa com una administració pública que està en ple procés de transició digital i amb unes dimensions que permeten una bona experiència que podrà ser portada a altres municipis europeus. A més la Fundació Tecnocampus Mataró-Maresme hi col·laborarà aportant l’experiència en la definició i execució de projectes amb participació d’usuaris, administració pública, centres de coneixement i empreses.
Fases del projecte
El projecte Gàvius es va iniciar oficialment l’any 2019 quan va ser escollit entre 175 projectes presentats a la quarta convocatòria de l’Urban Innovative Actions (UIA) i està prevista l’implementació l’any 2023. Abans, durant 2022 es durà a terme la prova pilot a Gavà i a Mataró.
El projecte es desenvoluparà en quatre fases:
FASE 1
-Estudi de les limitacions legals, ètiques, culturals i organitzatives al sector públic
-Anàl·lisi dels diferents ajuts existents als ajuntaments de Gavà i Mataró
-Definició de l’arquitectura dels serveis digitals per a la gestió dels programes d’ajudes socials
-Sessions prèvies de disseny
- Observació qualitativa del servei (Oficina d’Atenció Ciutadana i Serveis Socials)
- Captura d’insights
FASE 2
-Identificació de dades, extracció, neteja i transformació
-Disseny de l’assistent amb participació ciutadana i dels usuaris finals d’ajudes socials per posar en una prova pilot del Gavius. Un projecte que aporta cocreació entre l’administració i la ciutadania
-Personalització i parametrització dels models predictius
-Entrenament, proves i validació
-Generació dels models que seran el nucli del sistema
- “Bot” conversacional per la ciutadania
- Model d’assignació d’ajudes socials pels treballadors
- Model per a la planificació
FASE 3
-Desenvolupament de la prova pilot a Gavà i Mataró
- Comunicació via mòbil o web amb autentificació de la ciutadania
- Assitent del personal municipal d’ajuts socials pels treballadors
- Assistent de planificació
-Formació per al personal municipal
-Extracció de conclusions per a la possible estandardització
FASE 4
-Recomanacions legals, ètiques, culturals i de transparència
-Avaluació de les decisions preses pel sistema Gàvius
-Avaluació de l’impacte de Gàvius en la gestió d’ajuts socials
-Anàlisi cost/benefici de la implementació extrapolable a d’altres administracions públiques
-Reunió semestral del Consell Assessor
Participa a Gàvius
La teva participació és indispensable per elaborar una eina que millorarà la vida de milers de persones que necessiten ajuts socials. Pots fer-ho de dues maneres:
- Responent a les preguntes d’una enquesta que serviran per conèixer el grau de familiarització de la ciutadania de Mataró amb els tràmits, ajuts i subvencions que s’ofereixen des de l’Ajuntament, així com les vostres preferències i grau de familiarització amb les eines digitals.
- Formant part d’un grup de cocreació integrat per tècnics i tècniques municipals, representants d’entitats i altres ciutadans, que entre tots i totes dissenyareu Gàvius perquè sigui una aplicació d’ús realment útil i intuïtiu per a cadascuna de les persones que la faran servir.
Més informació
Si vols fer el seguiment i conèixer el dia a dia d'aquest procés, pots consultar la web de Gavius o les nostres xarxes socials:
gavius.eu
Linkedin: www.linkedin.com/company/gavius-eu/
Twitter: @Gavius_eu
Pots fer-nos arribar qualsevol dubte o comentari a través del correu gavius@ajmataro.cat
Què es decideix
Cocreació de l'aplicatiu Gàvius per tramitació d’ajudes socials
Qui participa
Ciutadania i els socis: Ajuntament de Mataró, Consorci Administració Oberta de Catalunya (AOC), Centre Internacional de Mètodes Numèrics a l’Enginyeria (CIMNE), Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), Xnet, Inetum i EY
Grup promotor
Ajuntament de Gavà
Data d'inici
15 de Novembre de 2019
Data de finalització
28 de Febrer de 2023
Referència: D-PART-2021-02-21
Estadístiques
2
Participants
12
Seguidores
5
Compartir: